Ad Reijneveld snelschaakkampioen van de Uil 2009

Traditioneel wordt het schaakjaar bij de Uil (als het even kan) afgesloten in de week tussen Kerst- en Nieuwjaar met de jaarlijkse snelschaakavond. Een gebeurtenis die toch wel in de smaak valt (denk oa. aan de bitterballen) bij menigeen getuige ook de grote opkomst op maandagavond 28 december 2009. Ook dit jaar waren er maar liefst 45 deelnemers (44 mannen en 1 vrouw (Claudia)) die op de 64 velden de degens met elkaar kruisten maar dan wel “in slechts vijf minuten”.

Eerst werden er negen rondes “zwitsers”gespeeld; ingedeeld per computer. Daarna werden er groepen van 6 (eventueel 8) gevormd en waarvan de hoogste groep de eer kreeg de snelschaakkampioen voort te moge brengen. Voor de goede orde, resultaten behaald in de voorrondes, telden in de laatste groep (5 wedstrijden) niet meer mee! In die voorrondes ging Gerie Opgenhaffen als een komeet van start. Maar liefst winst in 6 partijen op rij (en niet tegen de minsten) leverde hem al spoedig uitzicht op die hoogste finale-groep op. Dat hij in de 7e ronde wat averij opliep tegen Ad Reijneveld deerde hem niet want hij won de volgende en speelde in de laatste ronde een bekeken remise tegen Fred van Randen die zich hierdoor ook voor de finalegroep plaatste.

Ik ga U niet vermoeien met allerlei uitslagen want uit de hieronder volgende tabellen/standen kunt U zelf alle gegevens distilleren. Vermeldenswaard is echter wel dat vele oude bekenden/vroegere clubleden deze avond acte de présence gaven en zij vonden tussen die 5-minuten partijen door, toch nog de tijd om de oude vriendschapsbanden/herinneringen weer eens stevig aan te halen.

De finalegroep werd met 5 uit 5 gewonnen door Ad Reijneveld wat ons niets verwonderde, want op Ad staat dit seizoen blijkbaar geen maat te staan! Op geruime afstand werd Fred 2e met weer een vol punt daarachter Gerie. Ik noem verder alleen de winnaars en de nummers twee van de groepen want de tabellen spreken voor zich. In groep 2 werd Jacques Kamps met 3,5 punt 1e gevolgd door Jan de Jong. De enige vrouw deze avond werd in deze groep 3e. Groep 3 Dick Roosa met 4 uit 5 gevolgd door een illuster driemanschap Hennie v.Eeuwijk, Jan Havenaar en Cok Ippel. In groep 4 werd Pim v.d.Aar met overmacht (4,5 pnt) eerste, gedeeld 2e werden Richard Nigten, Jan Plomp en Rob Warmerdam. Groep 5 leverde Pim Redeker met 3,5 als eerste op, met gedeeld tweede Jacob v.Aalst, Erwin Mesman en Piet Muller. In groep 6 werd Ron v.d. Linden eerste met 4 pnt. En Gerard Draaisma 2e. De laatste groep (7) bestond uit 8 spelers. De aandachtige lezer zal zeggen U begon toch met 45 en dan na al deze groepen 44. Er gaat wel eens een speler vanwege het late uur huiswaarts na de voorrondes.

Voor de groepen van 6 spelers was het late uur nog niet fnuikend , maar voor de groep van 8 was dit even teveel. Zij konden het programma niet afmaken en alleen de partijen voor de top werden nog uitgespeeld. Vandaar de hiaten in de tabel. Aad Vledder werd hier met 6 uit 6 de ongekroonde koning met in zijn kielzog Willem Brandsma met 5 uit 6.

Het was al ver na twaalven dat de gebruikelijke beker aan de kampioen Ad Reijneveld kon worden overhandigd, waarna in sneltreinvaart de prijzen van het welgevulde podium konden worden opgehaald. Prijzen die, het mag best nog wel eens gezegd, verzorgd werden door Henk Kramer (in samenwerking met het bedrijf waarvoor Henk werkt) Mede namens alle deelnemers hulde en dank.

Uiteraard ook dank aan Henk voor het “wedstrijdleideren” zo dat al een werkwoord mocht zijn!

Ik weet zelf uit ervaring dat de computer het meeste werk doet, maar toch, zo’n toernooi kan niet zonder de “human touch” En dan komen we bij die andere Henk die samen met Jopie die “human touch”op uitmuntende wijze gestalte geeft. Henk en Jopie we hopen nog vele jaren met jullie te mogen samenwerken.

Laat de standen/tabellen goed op U overkomen en geniet ervan, ook al was Uw resultaat misschien niet om over naar huis te schrijven!

Ik wens U allen een voorspoedig en gezond 2010 toe.

Cok Ippel